Dr. Kerem Çolakoğlu

Postür Eğitimi ve Bireysel Egzersiz Modifiye Pilates

Pilates nedir?

Pilates, lumbo-pelvic stabiliteye odaklanan, akıl ve bedenin bir arada kullanıldığı bir merkezleme tekniğidir. Pilates hareketlerinin doğru solunum paterni ile yapılması hem ağrıyı azaltmakta, hem de hareketlerin daha kaliteli yapılmasını sağlamaktadır.

Pilates egzersizleri, diğer egzersizlerden farklı olarak kasların dengelenmesini de hedef alır. Önemli bir nokta da hareketlerin çok tekrarlı değil çeşitli hareketler ile birleştirilmiş olmasıdır. Böylece dikkat ve kontrol ile kaslar arasındaki bağlantıyı sağlamak odaklanmış bir konsantrasyon gerektirir. En basit bir hareket bile güçlü ve zorlayıcı hissedilir.

Pilates, düzgün bir postür, kas kuvveti ve esnekliği artırıcı etkilere sahiptir. İyi bir denge, koordinasyon, beden kuvveti, stresin azaltılması ve genel formu korumak açılarından da etkinliği kanıtlanmış bir tekniktir.

Neden Modifiye (Klinik) Pilates

Bir sakatlanma veya ameliyat sonrasında vücudumuz, savunma durumuna geçer ve bedenin yaralanmış veya ağrı hissedilen bölgesini koruma altına alır. Bu durum kaslar arasında bir dengesizlik oluşturur. Kişi fonksiyonel hareketlerini devam ettirebilmek için sağlıklı kaslarını daha fazla çalıştırmak zorunda kalır. Böylece kaslar arasındaki bu dengesizlik kompanse edilmiş olur. Dolayısıyla uygulanan tedaviler ile mevcut bozukluklar düzeltilmeli ve yaralanmaların tekrar oluşumunu engellemek için egzersizler ile vücudun yeniden eğitilmesi gerekmektedir.

Bu sebeplerden dolayı pilates egzersizleri klinikte rehabilitasyonun bir parçası olarak kullanılmaktadır. Fakat metodu geliştirenJoseph Pilates’in özellikle dansçılar ve sporcular üzerinde geliştirdiği Klasik Pilates Metodu’nun sedanter (hareketsiz) hayat tarzı olan insanlar için uygulanmasının bir takım zorlukları bulunmaktadır. Bu nedenle kurucuları fizyoterapistler olan Australian Physiotherapy and Pilates Institute (APPI) tarafından yapılan araştırmalar sonucunda Klasik Pilates egzersizleri modifiye edilmiştir. Oluşturulan bu Modifiye Pilates egzersizleri günümüzde özellikle fizik tedavi kliniklerinde rehabilitasyonun bir parçası olarak kullanılmaktadır.

Modifiye (Klinik) Pilates Kimler İçin Uygundur?

omurga problemi yaşayanlar (bel, boyun, sırt problemleri),
ortopedik rahatsızlıklar yaşayanlar (kalça, diz vs. problemler),
postür bozuklukları olanlar (masa başında uzun süre çalışmaya bağlı sırt ağrıları),
osteoporozu olanlar,
hamilelik döneminde ve sonrasındakiler,
spora başlamak isteyen sedanter (hareketsiz) kişiler,
profesyonel sporcular

için modifiye pilatesi öneriyoruz.

Modifiye (Klinik) Pilatesin Yararları Nelerdir?

Vücut farkındalığınızı artırarak duruşunuzu düzeltir.
Genel kas kuvvetinizi artırır.
Pelvic taban kaslarınızı kuvvetlendirir.
Vücut esnekliğinizi artırır.
Koordinasyonu geliştirir.
Dengeyi artırır.
Doğru bir nefes kontrolü kazandırır.
Sakatlıkların yaşanma sıklığını azaltır.

Hamilelik Süreci ve Sonrası İçin Modifiye (Klinik) Pilates

Hamilelik, bir kadının yaşayabileceği en özel süreçlerden birisidir. Bu süreci en keyifli, en rahat ve en sorunsuz şekilde geçirmek elbette ki tüm anne adaylarının arzusudur. Hamilelik sürecinde oluşan hormon değişiklikleri anne adayını rahat bir doğuma hazırlarken, bir yandan da tendonlarda eklem içi bağlarda ve kaslarda bir gevşemeye neden olur. Hamileliğin ilerleyen dönemlerinde bebeğin büyümesi ile birlikte annenin de postürü değişmeye başlar. Özellikle denge merkezinin değişmesi ile bel, sırt ve pelvis bölgesinde ağrılar hissedilebilir. Pelvic taban kaslarının zayıflaması sonucu mesane ve rahim bölgesine olan destek azalır, bunun sonucunda bebek büyüdükçe hapşırma veya öksürme anında idrar kaçırma görülebilir.

Hamilelik öncesi var olan kas-eklem problemleri, omurga problemleri (skolyoz, bel-boyun fıtıkları vs.) gibi sorunlar hamilelik sürecinde yeni ağrıların ve şikayetlerin de oluşmasına neden olabilir.

Düzenli yapılacak olan modifiye pilates egzersizleri sayesinde, oluşabilecek şikayetlerin önüne geçilebilirken, var olan ağrılar en aza indirilebilir ve daha sağlıklı ve keyifli bir hamilelik süreci geçirilmesi sağlanabilir.

Modifiye (klinik) pilates, özellikle omurgayı destekleyen derin kasları (tr.abdominus, multifidus vs.) ve pelvic taban kaslarını kuvvetlendirdiği için hamilelik sürecinin daha sağlıklı geçirilmesinde ayrı bir önem taşımaktadır. Egzersizlerin özellikle solunum ile birleştirilmesi anne adayının hem doğum anında daha rahat olmasına hem de hamilelikte anne ve bebeğin ihtiyaç duyduğu oksijen miktarının artmasına neden olmaktadır.

Anne adayının daha önce egzersiz yapmamış olması hamilelik sürecinde pilates yapmasına engel değildir. Hamileliğin her dönemine uygun pozisyonlamaların kullanılması, anne adayını rahatlatıcı materyallerin seçilebilmesi, doğru solunum, koordinasyon ve kontrollü hareket paternleri içermesi hamilelik pilatesini daha güvenilir kılmaktadır.

Hamilelikte pilatesin faydaları nelerdir?

pelvic taban kaslarını kuvvetlendirir,
sırt ağrılarını azaltır,
denge ve koordinasyonu artırır,
solunum egzersizleri ile daha rahat bir normal doğum sürecine hazırlar,
doğum korkusunu azaltır,
psikolojik olarak anneliğe hazırlar,
doğum sonrası uterusun daha çabuk toparlanmasını sağlar.

Hamilelikte pilatese başlamanın en doğru zamanı nedir?

Daha önce egzersiz yapmamış olmanız pilatese başlamanıza engel değildir.
Doktorunuz izin verdiği sürece hamileliğinizin her döneminde pilatese başlayabilirsiniz.
Egzersiz yapmanıza engel bir durumunuz yoksa haftada bir veya iki gün olmak üzere doğuma kadar pilates yapmaya devam edebilirsiniz.

Modifiye (Klinik) Pilates Eğitmeni Nasıl Olmalıdır?

Modifiye Pilates günümüzde fizyoterapi kliniklerinde rehabilitasyonun bir parçası olarak kullanılan ve fizyoterapistler tarafından uygulanan bir tedavi yöntemi ve egzersiz metodudur.

İyi bir modifiye pilates eğitmeni öncelikle, yapacağı postür analizi ile sizin vücudunuzun güçlü ve zayıf yönlerini belirler. (Baş boyun pozisyonu, omuzlar ve sırt duruşu, bel ve kalça pozisyonu, diz ve ayakların duruşu detaylı bir şekilde incelenir.)

Yapacağı değerlendirme ile genel sağlık durumunuz hakkında bilgi edinir (var olan sağlık sorunlarınız, geçirdiğiniz ameliyatlar, omurga hareketliliğiniz, eklem hareket açıklığınız, ağrı durumunuz vs.), mesleğiniz, gün içerisinde yaptığınız aktiviteler ve spor geçmişiniz ile ilgili fikir sahibi olur. Eğitmen bu bilgiler doğrultusunda kişiye en uygun egzersiz reçetesini belirler.

Herhangi bir sağlık sorununuz varsa gerekli gördüğü durumlarda doktorunuz ile görüşür. Ayrıca, eğitmeniniz tarafından herhangi bir egzersiz endikasyonu tespit edilirse (ağrı, hareket kısıtlılığı, tansiyon vs.) programı sonlandırıp sizi en doğru tedavi kliniğine yönlendirebilmelidir. Eğitmeniniz gözlem sonuçlarını sizinle paylaşmalı, programdaki hedef ve amaçlar ile beklentiler birlikte belirlenmelidir.

Uygulanacak program, ihtiyacınız doğrultusunda stabilite, mobilite, stretch, denge egzersizleri içermeli, hareketler uygun pozisyonlarda, doğru nefes tekniği ile çalıştırılmalı, günlük program mutlaka ısınma, spesifik egzersizler ve soğuma hareketlerinden oluşan ortalama 1 saatlik bir seans olmalıdır. Egzersizler mutlaka ağrısız yapılmalıdır. Eğitmeniniz, ev veya iş ortamında yapabileceğiniz birkaç hareketi ev programı olarak vermelidir. Egzersizler, hareketi doğru olarak yapabileceğiniz tekrar sayısında olmalıdır. Enduransınız (dayanıklılık) arttıkça tekrar sayısı da artırılmalıdır.

Kişiye özel egzersiz programı, yeni başlayanlar için mutlaka mat seviyesinde olmalı, mat üzerinde pilatesin temel ilkeleri (merkezlere hizalama, nefes-göğüs kafesi yerleşimi vs.) doğru bir şekilde öğretilmelidir. Eğitmen ihtiyacınız göre hareketi zorlaştırmak veya kolaylaştırmak için yardımcı aparatları (swiss ball, magic circle, theraband, form roller vs.) kullanmalıdır. Egzersizlerde istenilen hedeflere ulaşabilmek için süreklilik önemlidir. Ortalama 4 haftalık bir program ile ilerlemeler belirlenip, kişi hazır olduğunda üst seviye egzersizlere geçilmelidir. Mat egzersizlerinde ilerleme sağlandığında diğer pilates aletlerinde (reformer, barrel, chair trapez vs.) hedefler doğrultusunda yeni hareketler programa dahil edilmelidir…

Uygulamalar :

Çolak İbrahim Bey Mah. 91 Sk. No:19D Seferihisar-İzmir

randevu Talebi

Uzman ekibimiz, ihtiyaçlarınıza özel çözümler sunmak ve sizinle en kısa sürede iletişime geçmek için hazır.”